Nybörjarguide om hur man granskar kommentarer i WordPress
Funderar du på hur du granska kommentarer på din WordPress-webbplats?
I WordPress inbyggda kommentarsystem tillåts dina läsare att engagera sig med ditt innehåll och interagera direkt med dig. Det är smidigt, men ibland kan det vara olämpliga kommentarer som publiceras som faktiskt skadar ditt varumärke och din webbplats.
I denna nybörjar guide kommer vi att visa dig hur du kan granska kommentarer i WordPress med hjälp av deras inbyggda funktion och även med Akismet plugin.
Innehåller
Nybörjarguide om hur man granskar kommentarer i WordPress
Vad är kommentarsgranskning i WordPress?
I WordPress är kommentarsgranskning en funktion som låter användare kontrollera och filtrera de kommentarer som skickas in på deras webbplatser.
Med kommentarsgranskning kan du godkänna, redigera, ta bort eller markera kommentarer som skräppost innan de visas offentligt på din webbplats. På sätt kan du förebygga att kommentarer som inte är lämpliga visas på din webbplats.
Medan kommentarer kan öka engagemanget på din webbplats kan de också utgöra en betydande risk för din WordPress-säkerhet.
Skadliga kommentarer kommer oftast från spambots. Dessa bots kan fylla kommentarssektionen med irrelevanta eller repetitiva meddelanden. Som ett resultat kan det vara svårt för riktiga besökare att hitta och interagera med varandra.
Dessutom kan skräpkommentarer innehålla skadliga länkar som omdirigerar användare till phishing-webbplatser eller sprider virus genom att uppmana användare att ladda ner farliga filer på sina enheter.
Utan kommentarsgranskning kan din webbplats erbjuda en dålig användarupplevelse för dina läsare. Det kan också påverka din WordPress SEO negativt.
När du skapar en ny WordPress-webbplats kommer det inbyggda WordPress-kommentarssystemet att vara aktivt. Din bloggpost kommer att ha ett kommentarsformulär som visas längst ned. Observera att det kan se annorlunda ut eller inte visas beroende på det WordPress-tema du använder.
Generellt sett kan vem som helst med ett giltigt namn och e-postadress lämna en kommentar utan att verifiera sin identitet. Det betyder emellertid inte automatiskt att kommentaren kommer att godkännas.
Istället kommer de att se en förhandsgranskning av den och ett meddelande att kommentaren väntar på granskning. Det innebär att webbplatsägaren kommer att besluta om man ska godkänna eller ta bort kommentaren.
Denna grundläggande inställning är tillräcklig för att filtrera äkta kommentarer från skadliga. Men det finns faktiskt mycket mer du kan göra för att hålla din WordPress-blogg säker.
Grundläggande om att granska WordPress-kommentarer
Du kan se alla kommentarer på din WordPress-webbplats genom att klicka på menyn ”Kommentarer” i WordPress-adminpanelen.
I denna guide kommer vi att prata mer om vad du bör göra när du får en kommentar och vilka faktorer du ska leta efter när du granskar den. Följ med!
Till att börja med, låt oss täcka några grundläggande saker. När du granskar kommentarer bör du leta efter följande tecken:
– En mängd länkar, nyckelord och konstiga tecken
Detta är den mest uppenbara typen av skräpkommentar. Var försiktig med att klicka på några länkar här, eftersom de kan innehålla olämpligt innehåll i kommentaren eller till och med virus.
– Misstänkta eller generiska namn
Om du ser en kommentar lämnad av en användare med namnet ’Bästa bolåneräntor’ eller ’Billig bläckpatron,’ kan det vara en marknadsförare som försöker skräpposta din webbplats för en baklänk. Baklänk kallas även för backlink på engelska.
– Generiska meddelanden
Ofta förlitar sig spammare på generiska kommentarer för att komma förbi din skräppostfilter. Exempel inkluderar Tack, Riktigt bra artikel eller ett generiskt uttalande med din inläggsrubrik. Det kan också vara något som ”Jag håller med, nybörjarguide till kommentarmoderering är viktig.”
– Olämpligt språk
Det är viktigt för WordPress-bloggare att skapa en respektfull plats för sin publik. Annars kan du riskera att göra vissa läsare obekväma.
Nu ska vi titta på de olika alternativen för kommentarsgranskning som dyker upp när du håller muspekaren över en kommentar. Det finns Godkänn, Svara, Snabbredigera, Redigera, Historik, Skräppost och Lägg i papperskorg.
För att acceptera en kommentar kan du klicka på knappen ’Godkänn’. Detta gör att kommentaren blir synlig offentligt på din webbplats och alla andra kan se den.
För att markera en kommentar som skräppost kan du klicka på knappen ’Skräppost’. Det flyttar kommentaren till fliken Skräppost på sidan Kommentarer.
Om en användare klagar på att deras kommentarer inte visas på din webbplats är detta första stället du bör titta på. Du kan gå till fliken ’Skräppost’ och klicka på knappen ’Inte skräppost’ under kommentaren.
Du kan också klicka på knappen ’Töm skräppost’ för att ta bort alla skräpkommentarer på en gång. Även om du inte gör det kommer WordPress automatiskt att ta bort skräpkommentarer efter 15 dagar, så se till att du inte råkar ta bort en viktig kommentar.
Om du hittar en kommentar i Alla-fliken som inte nödvändigtvis är skräppost men kan vara skadlig för dig och dina läsare, kan du klicka på knappen ’Papperskorg’. Detta lägger till kommentaren i fliken Papperskorg.
Kommentarer i Papperskorgen kommer att stanna där i de närmaste 30 dagarna. Efter denna tid kommer WordPress automatiskt att ta bort dem för alltid, så samma här, se till att rätt kommentarer hamnar där eftersom du inte kan återställa i senare skede efter dessa 30 dagar.
Om du av misstag har tagit bort en kommentar, besök helt enkelt fliken ’Papperskorg’ och klicka på länken ’Återställ’ under kommentaren.
Om du vill ta bort eller markera flera kommentarer som skräppost kan du använda rullgardinsmenyn ’Massåtgärder’ högst upp på kommentarlistan.
Observera att detta kan få din webbplats att sakta ner medan den bearbetar alla kommentarer.
Du kan svara på en kommentar genom att klicka på länken ’Svara’. När du har lagt in ditt svar klickar du bara på ’Godkänn och svara’.
Observera att svara på en kommentar godkänner den automatiskt också.
Snabbredigera och Redigera-knapparna fungerar liknande. Du kan använda antingen inställningen om du vill göra kommentarens språk tydligare för besökare.
Skillnaden är att med Redigera kommer du att omdirigeras till sidan Redigera kommentar. Med Snabbredigera kan du ändra kommentaren direkt på sidan Kommentarer så här:
Om du klickar på knappen ’Historik’ ser du alla åtgärder som har utförts på kommentaren.
Den här funktionen kan vara användbar om du arbetar med ett team. Den kan hjälpa dig att spåra förändringar och förstå hur andra människor modererar kommentarer på din webbplats.
Hur du konfigurerar WordPress-kommentarinställningarna
Vi har nu täckt grunderna för att granska WordPress-kommentarer och kommer nu gå vidare till att diskutera de inbyggda WordPress-kommentarinställningarna, som hjälper dig att filtrera och kontrollera vilken typ av kommentarer som kommer att visas på din webbplats.
Sidan för kommentarinställningar finns under Inställningar » Diskussion. Det finns olika avsnitt på sidan för diskussionsinställningar, och vi kommer att gå igenom varje alternativ på sidan.
Standardinläggsinställningar
De standardinläggsinställningar erbjuder tre alternativ för att hantera interaktioner och kommentarer på din WordPress-webbplats:
Det första alternativet gör det möjligt för din blogg att meddela andra bloggar när du länkar till dem i en artikel. Det andra alternativet accepterar meddelanden när de länkar till dina artiklar.
Dessa meddelanden kallas pingbacks och trackbacks, och vi rekommenderar att du avmarkerar båda dessa alternativ. Det första alternativet kan göra hela din webbplats långsammare, och det andra alternativet kan leda till att du får mycket skräppostkommentarer. Så försök undvika detta om du vill ha en användarvänlig webbplats!
Det tredje alternativet på artikelinställningssidan är ’Låt besökare lämna kommentarer på nya inlägg’. Det aktiverar kommentarer för alla nya artiklar du skriver på din WordPress-blogg.
Som ett alternativ kan du stänga av eller på kommentarer för enskilda artiklar, vilket vi kommer att visa dig senare.
Andra kommentarinställningar
I det här avsnittet kommer du märka att det första alternativet är ’Kommentarsförfattaren måste fylla i namn och e-post.’ Detta alternativ gör det obligatoriskt för alla som kommenterar att ange namn och e-postadress i sina kommentarer.
Du bör markera detta alternativ om du inte vill tillåta anonyma kommentarer på din webbplats.
Det finns också ett alternativ som kräver att användare registrerar sig på din webbplats innan de lämnar en kommentar. Men enligt vår åsikt är det inte nödvändigt för de flesta webbplatser eftersom det kan avskräcka nya användare från att interagera med ditt inlägg.
Du kommer också att se alternativet att stänga av kommentarer på äldre artiklar. Vissa webbplatsägare använder detta för att förhindra skräppost, men det är helt en personlig preferens, så välj vad som passar dig bäst!
Nästa är alternativet ’Visa en kryssruta för att godkänna cookies som sparar cookies med uppgifter om kommentarsförfattare.’ Om du markerar den här rutan låter din webbplats spara kommentatorens namn, e-post och webbplatsinformation för när de vill kommentera ditt inlägg i framtiden.
Ibland kan WordPress-kommentarer bli en lång tråd som är svår att hålla reda på. I det här fallet rekommenderar vi att du markerar alternativet ’Aktivera trådade (nästlade) kommentarer’ så att svar på specifika kommentarer visas direkt under den ursprungliga kommentaren.
Att ha för många nästlade kommentarer kan påverka sidans läsbarhet negativt. Standardinställningen med 5 nivåer är tillräcklig för de flesta WordPress-webbplatser.
Om en av dina artiklar blir populär och får för många kommentarer kommer kommentarsavsnittet att bli för långt. Användare måste skrolla mycket för att läsa de senaste kommentarerna på artikeln.
För att åtgärda detta kan du markera alternativet att dela upp kommentarer i sidor. Du kan också använda rullgardinsmenyn för att välja om du vill visa den sista eller första kommentarsidan som standard.
Det sista alternativet är att visa dina senaste eller äldsta kommentarer först.
’Skicka e-posta till mig när’ och ’Innan en kommentar visas’
Nästa avsnitt låter dig få e-postaviseringar varje gång en användare lämnar en ny kommentar på din webbplats eller om en kommentar hålls för granskning.
Eftersom du får fler kommentarer kan dessa e-postmeddelanden bli irriterande, så vi rekommenderar att du stänger av kommentarsaviseringarna.
I avsnittet ’Innan en kommentar visas’ är det första alternativet att godkänna varje kommentar manuellt. Se till att rutan är markerad så att ingen kommentar kan visas på din webbplats utan ditt godkännande.
Under detta kommer du att se alternativet ’måste kommentarförfattaren ha en tidigare godkänd kommentar’. Om detta alternativ är markerat kommer kommentarer från författare med en tidigare godkänd kommentar att visas utan explicit godkännande. Avmarkera helt enkelt detta alternativ för att säkerställa att alla kommentarer godkänns manuellt.
Kommentarsgranskning
Som vi har diskuterat tidigare är en vanlig egenskap hos automatiska skräpkommentarer att de innehåller många länkar.
Om du redan har ställt in dina kommentarer för manuell godkännande kommer alla dina kommentarer att gå till granskningskön oavsett hur många länkar de innehåller. Om inte kan du ange att en kommentar ska hållas i kön om den innehåller ett visst antal länkar.
Du kommer också att se en större textarea där du kan ange ord, IP-adresser, e-postadresser, webbadresser eller webbläsarinformation som du vill vara uppmärksam på.
Varje kommentar som matchar det du anger här kommer att skickas till granskningskön.
Återigen, om du väljer att manuellt godkänna alla kommentarer behöver du inte göra någonting, eftersom de ändå kommer att gå till granskningskön.
Otillåtna begrepp i kommentarer
Här kan du ställa in specifika ord som automatiskt flyttar kommentaren till papperskorgen om de används i en kommentars innehåll, författarens namn, webbadress, e-postadress, IP-adress eller webbläsarinformation. Se till att använda den här funktionen noggrant eftersom riktiga kommentarer kan råka tas bort av misstag.
Profilbilder
Den sista avsnittet på skärmen för kommentarinställningar handlar om profilbilder. Detta är bilderna som visas bredvid kommentatorsnamnet på din webbplats.
WordPress använder Gravatar, en gratis tjänst som låter användare använda samma avatar på alla bloggar de besöker.
Vi rekommenderar att du markerar rutan ’Visa profilbilder’ för att underlätta identifieringen av olika kommentatorer på ditt inlägg. Du kan också välja den högsta betygsättningen av Gravatar som kan visas på din blogg.
WordPress använder ”Mystisk person” som standard-Gravatar när en kommentator inte har en bild kopplad till deras e-postadress. Du kan ändra detta genom att välja en standard-avatar från listan eller till och med lägga till din egen anpassade standard-Gravatar i WordPress.
Det är allt! Du har konfigurerat dina kommentarinställningar. Glöm inte att klicka på knappen ’Spara ändringar’ för att spara dina inställningar.
Hur man granskar kommentarer med Akismet plugins
Spamrobotar, skadliga tredje parter och till och med nättroll kommer ständigt på nya och fiffiga sätt att lura kommentarsblockeringslistor. Därför kan det vara till hjälp att ha en avancerad kommentarsfiltreringsplugin på din sida.
Akismet-pluginet upprätthåller sin egen databas över oönskade ord, plus tusentals blocklistade IP-adresser, webbadresser, fraser och länkar. Eftersom denna databas är inbyggd i pluginet behöver du inte ladda ner eller konfigurera en lista manuellt. Akismet lägger kontinuerligt till i sin databas, så du får uppdaterat skydd.
Många WordPress-webbplatser levereras med Akismet installerat som standard. Om det inte är fallet kan du ladda ner det gratis från den officiella WordPress webbplatsen. Så snart det är igång uppmanar Akismet dig att skapa ett konto.
Om pluginet var installerat på din webbplats som standard men ännu inte är aktiverat, går du till Plugins → Installerade plugins, hittar Akismet och klickar på Aktivera.
Detta öppnar en sida där du kan köpa en licens för Akismet. Akismet-teamet erbjuder också en modell med ”betala vad du kan” för personligt bruk.
Efter att ha köpt en licens och verifierat din e-postadress går du till Inställningar → Akismet Anti-Spam. Du kan nu klicka på Ange en API-nyckel manuellt. När du uppmanas skriver eller kopierar/klipper du och klistrar in API-nyckeln som Akismet skickade till den e-postadress som är kopplad till ditt konto.
Genast kommer Akismet att börja moderera din kommentarssektion, men det finns några enkla inställningar som du kan konfigurera. Gör detta genom att gå till Inställningar → Akismet Anti-Spam.
Här kan du ändra strikthetsnivån. Om du får många kommentarer eller upplever en ökning av skräppostkommentarer kan det vara bra att ge Akismet möjlighet att tyst kasta de värsta förövarna.
Akismet kommer att lära sig att fånga liknande kommentarer i framtiden
När du markerar en kommentar som skräp kommer Akismet att lära sig att fånga liknande kommentarer i framtiden.
Om du av någon anledning har hundratals skräpkommentarer i fliken ’Inväntar granskning’, klicka helt enkelt på knappen ’Kolla efter skräppost’.
Detta kommer att utlösa en skräpkontroll på befintliga kommentarer på din webbplats, och Akismet kommer att flytta skräpkommentarerna från Inväntar granskning till Skräpposter.
Klicka på knappen ’Kolla efter skräppost’ på sidan WordPress Kommentarer
Ett sätt att bekämpa skräpkommentarer ytterligare är genom att ta bort URL-fältet i kommentarsformuläret. För att göra det kan du läsa vår guide om hur du tar bort webbplatsens URL-fält från WordPress kommentarsformuläret.
Hur du tillåter specifika användare att moderera kommentarer i WordPress
Låt oss säga att du arbetar med ett team för att driva din WordPress-webbplats och får många kommentarer varje dag. I den här situationen vill du kanske ge kommentarsgranskningsåtkomst endast till vissa användare.
Att göra detta låter dig tilldela kommentarsgranskningsansvar till relevanta teammedlemmar som är bäst lämpade för uppgiften, som en community manager.
Den här metoden hjälper dig inte bara att hantera kommentarer bättre utan håller också din WordPress-webbplats säker genom att endast tillåta rätt användare att få åtkomst till kommentarer.
Hur man inaktiverar kommentarer för specifika inlägg i WordPress
Om du vill stänga av kommentarer på vissa inlägg låter WordPress dig göra det.
Gå enkelt till Inlägg » Alla inlägg på din WordPress-panel. Klicka sedan på knappen ’Snabbredigera’ för valfritt blogginlägg.
Efter det, avmarkera helt enkelt alternativet ’Tillåt kommentarer’.
Klicka sedan på ’Uppdatera’. Kommentarsavsnittet kommer inte längre att vara synligt på blogginlägget.
Inaktivering av kommentarer med hjälp av WordPress Quick Edit-funktionen
Det är också möjligt att stänga av kommentarer på flera inlägg samtidigt. Allt du behöver göra är att markera blogginläggen och välja ’Redigera’ i rullgardinsmenyn ’Massåtgärd’.
Gå sedan vidare och klicka på ’Tillämpa’.
Markera flera WordPress-inlägg för redigering. Här kan du ändra alternativet Kommentarer till ’Tillåt inte’.
Efter det, klicka helt enkelt på ’Tillämpa’-knappen.
Inaktivering av kommentarer i bulk med hjälp av WordPress-inläggsredigeringsfunktionen
Slutligen kan du stänga av kommentarsavsnittet medan du redigerar ett blogginlägg i WordPress Block Editor. Gå helt enkelt till rutan ’Diskussion’ från menyn ’Inlägg’ i höger panel.
Om du har gjort det kan du avmarkera rutan ’Tillåt kommentarer’.
Vi hoppas att du fått hjälp med det du kom hit för efter denna artikeln och lärt dig att granska kommentarer i WordPress. Kika gärna in vår nybörjarguide: Vad är WordPress teman och hur byter du?